Emails

Elon Musk is populair, heel populair. We zien zijn naam, zijn bedrijven en projecten meer en meer in de media. Op zich geen wonder als je bezig bent met snelle auto’s en reizen naar mars. We zien zijn naam ook steeds meer genoemd als het aankomt op gebied van organisatie en leiderschap. Zijn e-mails die hij intern verstuurd worden daarbij regelmatig als voorbeeld aangehaald. Zo ook hier zijn email over de communicatie binnen Tesla welke hij aan al zijn personeelsleden heeft verstuurd. De mail is al een paar jaar oud. Wat vindt jij ervan als je zo een mail van je baas zou krijgen?

Subject: Communications within Tesla

There are two schools of thought about how information should flow within companies. By far the most common way is chain of command, which means that you always flow communication through your manager. The problem with this approach is that, while it serves to enhance the power of the manager, it fails to serve the company.

Instead of a problem getting solved quickly, where a person in one dept talks to a person in another dept and makes the right thing happen, people are forced to talk to their manager who talks to their manager who talks to the manager in the other dept who talks to someone on his team. Then the info has to flow back the other way again. This is incredibly dumb. Any manager who allows this to happen, let alone encourages it, will soon find themselves working at another company. No kidding.

Anyone at Tesla can and should email/talk to anyone else according to what they think is the fastest way to solve a problem for the benefit of the whole company. You can talk to your manager’s manager without his permission, you can talk directly to a VP in another dept, you can talk to me, you can talk to anyone without anyone else’s permission. Moreover, you should consider yourself obligated to do so until the right thing happens. The point here is not random chitchat, but rather ensuring that we execute ultra-fast and well. We obviously cannot compete with the big car companies in size, so we must do so with intelligence and agility.

One final point is that managers should work hard to ensure that they are not creating silos within the company that create an us vs. them mentality or impede communication in any way. This is unfortunately a natural tendency and needs to be actively fought. How can it possibly help Tesla for depts to erect barriers between themselves or see their success as relative within the company instead of collective? We are all in the same boat. Always view yourself as working for the good of the company and never your dept.

Thanks,
Elon

Succesvol ondernemen is onmogelijk zonder dat mensen goed samenwerken. Goede samenwerking is onmogelijk zonder efficiënte communicatie. Iedereen met boerenverstand zal het hier mee eens zijn maar dit soort uitspraken zijn gemakkelijker gezegd dan gedaan. Bovenstaande mail van Musk aan al zijn personeel is in mijn ogen briljant geweest. Hij breekt met de traditionele manier van werken, versterkt de noodzaak door het te bestempelen als oerdom, legt ook uit waarom (we moeten snel en goed zijn om de competitie met de grote autoproducenten aan te kunnen) en hoe (we doen dat door slim en flexibel te zijn) en creëert (door te stellen dat we allemaal in hetzelfde bootje zitten) ook de nodige eenheid in zijn organisatie.

Briljant. Maar toch … Hoe kun je efficiënt samenwerken als iedereen met iedereen communiceert? Dat heeft immers niets met de juiste mentaliteit of bedrijfscultuur te maken. Het heeft ook niets te maken met het automatiseren van bedrijfsprocessen (BPM) en verdrinken in een vergadercultuur willen we natuurlijk al helemaal niet! En last but not least: Overvolle emailboxen ook al niet. Iedereen die me een beetje kent weet dat ik email het liefst wil afschaffen 🙂 De oplossing zit hem in netwerkorganisatie en de wijze waarop met ongestructureerde communicatie moet worden omgegaan …. Daarover in een apart artikel in de komende weken meer.

Ho, stop, nog even terug naar bedrijfscultuur!

Stop nu hier met lezen en denk eens 1 minuutje na over hoe het er in jouw bedrijf aan toe gaat. Weet jij en al je collega’s waar jullie met zijn allen voor werken en waar je naar toe gaat? Draagt iedereen daarbij zijn eigen verantwoordelijkheid en is daarbij ook enthousiast. Heb jij zelf of een ander wel eens goede ideeën over hoe het anders en beter kan? Kun je daar dan ook iets mee?

Geïnteresseerd in efficient communiceren en samenwerken? Volg dan regelmatig dit blog of onze Conciglio en BISNIS activiteiten. Tot volgende week en oh ja … we stellen het heel erg op prijs stellen als je dit artikel wilt delen.

Tot gauw, PJ  7 augustus 2021